Lukiomatka New Yorkiin

New York City, tuo kaupunki, jossa asuu enemmän ihmisiä kuin koko Suomessa, vetää puoleensa vuosittain useita miljoonia kotimaisia ja ulkomaalaisia matkailijoita ihastelemaan tämän metropolin välkkyviä valoja, maailmankuuluja nähtävyyksiä ja vilkasta kaupunkielämää.

Tämän lisäksi New Yorkia ei ole turhaan kutsuttu maailman mediapääkaupungiksi, sillä New York Cityssä sijaitsevien tiedotusvälineiden ja mediayhtiöiden joukkoon kuuluu sekä kansallisesti vaikuttavia toimijoita kuin lukuisia maailman tuotteliaimmiksi sanomalehdiksi, kustantamoiksi ja televisiostudioiksi nimitettyjä yhtiöitä.

Tästä samaisesta syystä myös politiikasta, mediasta ja journalismista kiinnostunut lukiolaisten ryhmä oli päättänyt yhteistuumin kerätä varoja yhteisen unelmamatkan toteuttamiseksi heti opintojen päättyessä. Suurin osa näistä oppilaista oli hakenut myös kevään yhteishaussa opiskelemaan journalismia, joten teemaan merkittävällä tavalla kietoutuva matka oli varsin odotettu.

Varojen kerääminen

Unelmamatkan toteuttamiseksi varojen kerääminen aloitettiin hyvissä ajoin. Oppilaat valmistivat kotonaan eri makuisia keksejä, jotka pakattiin myymistä varten itse kasattuihin ja koristeltuihin keksipaketteihin. Keksejä myytiin sekä sosiaalisen median kautta että erilaisissa tapahtumissa. Myös oppilaiden opettajat olivat lähteneet keräykseen mukaan. He muun muassa auttoivat mainostamaan oppilaiden tempausta laajasti omilla sosiaalisilla kanavillaan sekä järjestivät heille myös näkyvän myyntipisteen paikkakunnan pikkujoulumarkkinoille.

Tavoitteeni oli saada rahat ryhmän lentolippuja ja majoitusta varten kasaan niin, että oppilaat pääsisivät matkaan heti valmistumisen jälkeen. Tavoitteeseen päästiin, ja kun vielä ryhmän jäsenet saivat kartutettua omaa henkilökohtaista käyttörahaa perheen ja sukulaisten lahjoittamien ylioppilasrahojen avulla, sekä lennot että majoitus New York Cityssä saatiin viimein varattua.

Matka New Yorkiin

Oppilaat lensivät Helsingistä Oslossa tehdyn välilaskun kautta New Yorkiin. He laskeutuivat myöhään illalla John F. Kennedyn lentokentälle ja matkatavarat saatuaan matkustivat metrolla suoraan hotellille, joka sijaitsee muutaman korttelin päässä ikonisesta Central Parkista.

Aktiviteetteja oli suunniteltu viikon kestävälle matkalle paljon ja tavoitteena oli tutustua vähintään kahteen merkittävään sanomalehteen tai mediayhtiöön päivittäin. Vaikka matkan pääpaino oli tutustua paremmin New Yorkin journalistiseen puoleen, oppilaat olivat suunnitelleet myös monia muita aktiviteetteja matkan varrelle, ja vierailivat muun muassa Vapaudenpatsaalla, Timesquarella, Broadwaylla sekä Metropolitan-taidemuseossa. Matkan pääaktiviteetit kuitenkin painottuivat New Yorkin mediamarkkinoihin tutustumiseen.

Ennen matkaa lukioryhmä oli tehnyt taustatutkimusta New Yorkissa sijaitsevista mediayhtiöistä. Heitä kiinnosti erityisesti se, onko uutiskanavien ja median kasvava vaikutusvalta käynyt liian suureksi nimenomaan politiikassa. Kyseessä onkin mielenkiintoinen aihe, jota käsitellään esimerkiksi Lumen Learning Boundless Political Science -osiossa julkaisemassa tutkimuksessa “The Role of the Media in Politics”.

Tämän lisäksi matkaan valmistauduttiin tutustumalla uutisten aiheuttamaan vaikutukseen ihmismieleen emotionaalisesta näkökulmasta katsottuna. Tästä aiheesta oppilaat itse asiassa löysivät mielenkiintoista tietoa muun muassa Wiley Online Libraryssä julkaistuun Natascha de Hoogin ja Peter Verboonin teettämästä tutkimuksesta, jossa käsitellään uutisten vaikutusta ihmisten emotionaaliseen tilaan.

Samalla tapaa oppilaat tiesivät jo etukäteen, että New Yorkissa sijaitsee monia suomalaisillekin tuttuja televisiokanavia, kuten ABC, CBS, Fox News ja NBC. Näiden ja monien muiden kanavien valta onkin kasvattanut kokoaan sekä Yhdysvalloissa että maailmalla, ja tämä asetelma on herättänyt keskustelunaiheita sekä oppilaiden mielissä että monissa alan tutkimuksissa, kuten Lei Guon ja ‎Maxwell McCombsin vuonna 2015 julkaisemassa The Power of Information Networks -teoksessa.

New Yorkin mediakonglomeraatit

New York näyttelee merkittävää osaa maailman journalismissa, sillä juuri tässä nimenomaisessa kaupungissa sijaitsee koko Pohjois-Amerikan suurin mediamarkkina. Suurimpia, tunnetuimpia ja vaikutusvaltaisimpia kaupungissa sijaitsevia mediakonglomeraatteja ovat muun muassa CNN, Hearst Corporation, NBCUniversal, The New York Times Company, Fox Corporation, Thomson Reuters Corporation, WarnerMedia ja ViacomCBS. Kaikki nämä kohteet olivat myös lukiolaisryhmän listalla. Ryhmä oli onnistunut järjestämään myös lyhyen tutustumiskierroksen NBCUniversalin ja ViacomCBSin tiloihin. Myös muihin mediayhtiöihin oli otettu yhteyttä, mutta niistä ei joko vastattu tai sitten tutustumiskierroksesta oli kieltäydytty.

Matkansa aikana oppilaat panivat myös merkille, miten valtava ja merkittävä paikka New York City todellisuudessa on niin amerikkalaiselle kuin kansainväliselle viihdeteollisuudelle. Sen lisäksi, että kaupungissa tuotetaan vuosittain satoja menestyksekkäitä elokuvia, elokuva-ala työllistää pelkästään New Yorkissa yli sata tuhatta ihmisiä.

Mitä sanomalehtiin ja radioihin tulee, New Yorkissa päämajaa pitävät kaksi erittäin tärkeää Yhdysvaltojen kansallista päivälehteä, joita luetaan miljoonia kertoja päivittäin myös ympäri maailmaa; The New York Times ja The Wall Street Journal. Näiden merkittävien sanomalehtien lisäksi oppilaat löysivät kaupungista myös Daily Newsin, Newsdayn ja New York Postin pääkonttorit sekä radiokanavat WNYC ja WBAI. Kansainvälisyytensä ansiosta näiden englanninkielisten lehtien lisäksi New Yorkissa julkaistaan satoja sanomalehtiä jopa 40 eri kielellä. Näiden joukossa yksi luetuimmista on espanjankielinen päivälehti El Diario La Prensa.