Kertooko sosiaalinen media totuuden?

Monen elämä näyttää täydelliseltä sosiaalisessa mediassa. Julkkikset ja sosiaalisen median vaikuttajat jakavat kauniita kuvia itsestään ja kodistaan. Sen lisäksi näyttää siltä, että julkkisten ja vaikuttajien elämän täyttävät juhlat ja muut julkkiskerman kokoontumiset. Sama pätee myös bloggaajiin. Blogit jakavat vinkkejä siihen, kuinka omaa elämäänsä voi parantaa ja kuinka oman kotinsa saa kauniimmaksi. Kaikki näyttää niin helpolta, mutta todellisuudessa se ei ole sitä.

Monet Suomen ja muun maailman suosituimmista bloggaajista ja sosiaalisen median vaikuttajista ovat itsekin kertoneet, että totuus on jotakin muuta kuin blogikuvat. Upeiden kuvien eteen nähdään paljon vaivaa. Kuvat otetaan ammattilaisten avulla ja niitä käsitellään runsaasti ennen kuin ne lisätään blogiin tai sosiaaliseen mediaan. Tämä selittää sen, että henkilökuvista puhuttaessa henkilön iho voi näyttää täysin virheettömältä ja tasaiselta. Sellainen ei kuitenkaan ole oikeaa elämää. Kuvat ovat aina kaunisteltuja, eivätkä kerro koko totuutta.

Täydellisyys kiehtoo

Lukijat eivät välttämättä halua nähdä tylsää perhe-elämää ja koti-iltoja käsittelevia postauksia. Sen sijaan he haluavat nähdä upeita yksityiskohtia ja sellaista elämää, jota voi kadehtia. Jos jonkin elämää toivotaan itselle, sellaista henkilöä seurataan usein sosiaalisessa mediassa. Se on hyvin tyypillistä käytöstä ihmisten keskuudessa ja sosiaalisen median vaikuttajat osaavat antaa seuraajille sitä, mitä he kaipaavat. Tätä ei kuitenkaan ole opittu luonnostaan, vaan sosiaalisessa mediassa käyttäytyminen on vaatinut runsaasti opettelua. Se vaatii myös tietynlaisen ihmistyypin, että sosiaalista mediaa osaa hyödyntää omassa työssään. Siellä näkyminen on ensiarvoisen tärkeää varsinkin silloin, jos oma työ perustuu sosiaaliseen mediaan. Monilla bloggaajilla ja vaikuttajilla on tällainen tilanne, jossa suurin osa tuloista tulee sosiaalisen median kautta.

Täydellisyys on aina tavalla tai toisella kiehtonut ihmisiä. Jos omassa elämässä on parantamisen varaa, halutaan muiden elämää käyttää ikään kuin inspiraation lähteenä. Siinä ei sinällään ole mitään väärää, vaan julkkisten ja vaikuttajien seuraaminen voi tuoda sisältöä elämään ja saada seuraajan jopa voimaan paremmin. Hyvänä esimerkkinä tästä ovat hyvinvointia painottavat vaikuttajat. Monet alkavat seuraamaan heitä, sillä seuraajat haluavat voida paremmin. Hyvinvointivaikuttajat jakavat monesti vinkkejä niin treenaamisen kuin syömisen suhteen. Näistä vinkeistä on konkreettista apua monille, joten hyvinvointivaikuttajia arvostetaan. Samalla vaikuttajat voivat käyttää tätä arvostusta hyväksi työssään. Monet heistä nimittäin myyvät itse kokoamiaan hyvinvointipaketteja ja treeniohjelmia. Niiden avulla treenaamisen ja oikeanlaisen ruokavalion voi saada hyvään tasapainoon. Täytyy kuitenkin huomioida, että hyvinvointivaikuttajat eivät välttämättä elä jatkuvasti niin kuin opettavat. Itseään kohtaan tulee olla armollinen ja joskus on hyvä sallia myös vapaapäivät. Jos siis oma suosikkivaikuttaja näyttää treenaavan päivittäin, ei seuraajan tarvitse toistaa samanlaista elämää. Jokainen elää kuitenkin loppujen lopuksi omaa elämäänsä siten kuin parhaaksi näkee.

Blogit kertovat tarinaa

Blogit ovat suurimmaksi osaksi totta, mutta joskus ne voivat olla suurilta osin fiktiivisiä. Fiktiiviset tarinat tai oikeiden tarinoiden värittäminen tuovat uutta sisältöä blogiin. Pelkkä täydellisten kuvien ja tarinoiden postaaminen ei siis välttämättä riitä. Bloggaajat käyttävätkin paljon aikaa siihen, että he keksivät aina vain uusia aiheita blogiensa tarinoiksi. Se on tärkeää, sillä blogia tulisi päivittää säännöllisesti. Mitä enemmän luettavaa blogista löytyy, sitä paremmin lukijat jaksavat seurata blogia. Blogia ei sentään tarvitse päivittää joka päivä, mutta vähintään yksi postaus viikossa tulisi kirjoittaa. Muun sosiaalisen median kohdalla tahti on toisenlainen. Esimerkiksi Instagramin uutisia saatetaan päivittää kerran päivässä, mutta Stories-osioon voidaan lisätä jopa kymmeniä kuvia ja videoita päivässä. Uutisvirtaa ei kannata täyttää monilla kuvilla, sillä se voi alkaa ärsyttämään seuraajia. Sen sijaan Stories-osioon voi käyttää paljonkin aikaa.

Moni tekee varsinaista mainostamistyötä Stories-osiossa. Siellä voi jakaa alekoodeja seuraajilleen ja mainostaa muutenkin tuotteita ja palveluita, joiden kanssa vaikuttaja tekee yhteistyötä. Yhteistöiden kanssa tulee muutenkin olla tarkkana, sillä jos yhteistyöpostauksia on liikaa, seuraajat kaikkoavat. Vaikuttajat joutuvat tasapainoilemaan tämän asian kanssa. Seuraajille pitäisi tarjota mielenkiintoista sisältöä, mutta samalla yhteistyöpostaukset on hoidettava kuntoon. Vaikuttajat ja bloggaajat saavat kuitenkin suuren osan tulostaan siitä, että he mainostavat tiettyjen yritysten palveluita ja tuotteita.

Kaiken kaikkiaan sosiaalisen median vaikuttajan tai bloggaajan työ ei ole helppoa. Se vaatii paljon aikaa ja vaivannäköä, eikä työstään välttämättä aina saa palkkaa. Alalle ryhtymistä kannattaa siis harkita pidemmän aikaa.